رونق تولید ملی | یک‌شنبه، ۲۸ مهر ۱۳۹۸

کلسیم و ضرورت مصرف آن - نمایش محتوای فضای مجازی

 

 

کلسیم و ضرورت مصرف آن

مهمترین ماده معدنی بدن ما کلسیم است چراکه کلسیم باعث می شود ساختمان بدن اسکلتی سر پا داشته باشد. در واقع همه حرکات ما با کلسیم ارتباط مستقیم دارد. کلسیم همان پوشش سختی است که استخوانها و دندانهای مارا می پوشاند. این پوشش سخت موجب می شود که ضربه های مکانیکی وارد به بدن قابل تحمل باشد. نکته بسیار مهمی که در مورد کلسیم وجود دارداین است که ضربان قلب ، تحریک پذیری عضلات ، راستای استخوانها و سلامت دندانهای بدن به کلسیم مربوط است به طوریکه کمبود کلسیم می تواند اختلالات بسیاری در بدن ایجاد کند.

کلسیم از راه روده جذب می شود. این جذب در زمان استراحت شبانه بهتر و بیشتر صورت می گیرد.

یکی از غنی ترین منابع کلسیم شلغم است. همچنین در لبنیات به خصوص کشک، مغز بادام وماهیها ( به ویژه ماهی ساردین و بعد از آن ماهی سالامون) مقدار بالایی کلسیم وجود دارد.

باید توجه داشت که کلسیم  و ویتامین D  به همراه هم در بدن جذب می شوند. قند لاکتوز که در لبنیات به مقدار زیاد یافت می شود باعث جذب راحت کلسیم می شود.

ویتامین D   مورد نیاز بدن در ماهی، زرده تخم مرغ و کره وجود دارد که مصرف آنها موجب جذب بهتر گلسیم می شود.

نکته جالب توجه دیگر این است که چربیهای زیادی که در غذاها استفاده می شود باعث کاهش جذب این ماده معدنی در بدن می شوند.

در یک نسخه قدیمی توصیه شده است که 10 تا 15 دانه بادام با 3 تا 5 عدد خرما و یک عدد کشک و دو عدد گردو شبانه مصرف شود.

افرادیکه در سنین بالا هستند و یا دارای پوکی استخوان می باشندمی توانند از این نسخه قدیمی استفاده کنند.

بچه ها و سالمندان به مقادیر بیشتری کلسیم احتیاج دارند.