جهش تولید | جمعه، ۷ آذر ۱۳۹۹

پرواز بلیت هواپیما - نمایش محتوای خبر

 

 

پرواز بلیت هواپیما

پرواز بلیت هواپیما

شیوع کرونا از اواخر پارسال موجب کاهش سفر‌ها و افت شاخص‌های اقتصادی شد، اما گرانی بلیت هواپیما را به دنبال داشت.

به گزارش خبرگزاری صداوسیما مرکزکیش، در حالی که فرودگاه های کشور به علت شیوع کرونا در همه شاخص های ورود و خروج هواپیما ، بار و مسافر منفی بودند اما فرودگاه بین المللی کیش شاهد رشد 9 درصدی در پروازها بود.
در زمینه پذیرش و جابجایی مسافران نیز فرودگاه کیش رشد پانزده درصدی داشت.
شهریور امسال 723 پرواز ورودی، بیش از 90 هزار مسافر را وارد کیش کردند و 725 پرواز خروجی ، بیش از 84 هزار مسافر را از جزیره کیش به سایر شهرهای کشورمان منتقل کردند.
بر اساس آمارها فرودگاه کیش بر خلاف سایر فرودگاه های کشور در همه شاخص ها مثبت بود.
در شرایط کنونی که به خاطر شیوع کرونا بسیاری از مشاغل اقتصادی آسیب دیدند و درآمدهای مردم نسبت به سالهای گذشته کاهش داشت حرف و حدیث هایی در خصوص افزایش قیمت بلیت هواپیما شنیده می شود.
فرزانه شرفبافی، مدیر عامل شرکت هواپیمایی کیش علت افزایش قیمتها را رعایت فاصله گذاری اجتماعی در پروازها می داند و می گوید به علت اینکه برای جلوگیری از شیوع و انتقال کرونا تعداد زیادی از صندلی های هواپیما خالی می ماند حدود 40 درصد، برای جبران هزینه ها ناچاریم قیمت بلیت هواپیما را افزایش دهیم.

این افزایش قیمت بلیت هواپیما در شرایط فعلی که خانواده ها به لحاظ اقتصادی از کرونا  آسیب دیدند منطقی به نظر نمی رسد!
هر چند خانم مدیر عامل علت افزایش قیمتها را ضرورت پذیرش مسافر کم و صندلی های خالی ناشی از رعایت فاصله گذاری می داند اما آقای محمدی که دو سه روز پیش از شیراز به کیش آمد به خبرگزاری صدا و سیمای کیش گفت: پرواز با ظرفیت صددرصدی و مملو از مسافر انجام شد و این مطلب را مسافری که از ارومیه به کیش و مسافر دیگری که با خانواده از تهران به کیش آمدند نیز تایید کردند.
رعایت نشدن اصل فاصله گذاری اجتماعی گویا در تمام پروازهای منتهی به کیش کاملا  رعایت می شود!
البته حدود یک ماه قبل (25 شهریور )، معاون وزیر بهداشت در جلسه ستاد ملی کرونا در گزارشی به رئیس جمهور ، اوضاع فرودگاه و پروازهای کیش را نگران کننده خواند و گفت: فرودگاه کیش از نظر شیوع کرونا پس از فرودگاه دزفول ، آلوده ترین فرودگاه کشور است  و  موازین بهداشتی در آنجا رعایت نمی شود.
دلیل این ادعا هم این است که بیشتر ساکنان کیش که به سرزمین اصلی سفر می کنند، پس از بازگشت به کیش  به کرونا مبتلا شدند.
پس از پخش این خبر از رسانه ملی و انتشار آن در سایت خبرگزاری صدا و سیمای کیش مسئولان محلی کیش واکنش نشان دادند و گفتند این ادعا درست نیست.
علی عرب مدیر عامل شرکت توسعه مدیریت بنادر و فرودگاه های کیش در گفتگوی تلفنی با خبرگزاری صدا و سیما موضع گیری معاون وزیر بهداشت را دور از واقعیت دانست و گفت: مردم در پروازها از ماسک استفاده می کنند و اگر کسی ماسک نداشته باشد شرکت هواپیمایی کیش بسته های بهداشتی شامل ماسک و مواد ضدعفونی کننده به آنان می دهد.
البته او به این نکته هم اشاره کرد مردم در طول مسیر سوار شدن به پرواز داخل اتوبوس های فرودگاه و هنگام تحویل بار ممکن است فاصله اجتماعی را رعایت نکنند و همین امر موجب شیوع کرونا می شود.
این افزایش قیمت بلیت  هواپیما ، واکنش هایی را در میان مردم و مسئولان به دنبال داشته است.
آقای خردمند که از ساکنان کیش و کارمند است می گوید: افزایش قیمت بلیت هواپیما در شرایط فعلی ، ضربه ای کاری به اقتصاد خانواده هاست و شرکت کیش ایر نباید خودسرانه قیمتها را افزایش دهد.
خانم نیکویی که سالها در کیش زندگی می کند در گفتگو با خبرگزاری صداوسیما مرکز کیش، گفت: درآمد مردم نه تنها افزایش نیافته بلکه به علت شیوع کرونا وضع اقتصادی خانواده ها آسیب دیده است و اکنون شرایط مناسبی برای افزایش دادن قیمت بلیت هواپیما نیست.
یکی دیگر از شهروندان می گوید : شرکت هواپیمایی کیش به سازمان منطقه ی آزاد کیش تعلق دارد و منطقی تر این است که در شرایط کرونایی برای کمک به اقتصاد خانواده ها قیمتها را قدری کاهش دهند اما افزایش ناگهانی قیمت بلیت هواپیما ، همه ی ما را شوکه کرد.
چراغ سبز آقای وزیر ؟
آقای اسلامی ، وزیر راه و شهرسازی درباره افزایش قیمتها نظر دیگری دارد و از حرفهای وی چنین استنباط می شود که باید قیمتها افزایش پیدا کند.
آقای اسلامی  چند روز قبل گفته بود: در این زمینه باید نگاه عادلانه ای داشته باشیم و خواسته های عرضه کنندگان خدمات، یعنی شرکتهای هواپیمایی را هم در نظر بگیریم.
این حرف وزیر راه و شهرسازی، چراغ سبزی برای افزایش قیمتهاست و از آن بوی گرانی بلیت هواپیما به مشام می رسد.
رئیس سازمان هواپیمایی کشوری از تعیین تکلیف قیمت بلیت هواپیما در روزهای پیش رو خبر داده که همیشه این تعیین تکلیف ها به معنای افزایش قیمتهاست.
رئیس سازمان هواپیمایی کشوری گفته درصددیم در جلسه ی مشترکی که با وزیر راه و شهرسازی در روزهای آینده برگزار می شود امکاناتی برای شرکتهای هواپیمایی در نظر بگیریم که هزینه آنها تا زمانی که قیمت ارز پایین می آید جبران شود.

پرواز بلیت هواپیما
اگر این امکانات، به معنای افزایش قیمتها باشد خواه ناخواه اتفاق خواهد افتاد اما مسئولان باید لااقل تا بهبود اوضاع اقتصادی ناشی از کرونا صبر کنند تا هزینه های سنگین تری بر خانواده ها تحمیل نشود.
نیمه مهر امسال انجمن شرکتهای هواپیمایی اعلام کرد که بر اساس تصمیم ستاد مقابله با کرونا قرار است هواپیماها از 60 درصد از ظرفیت خود استفاده کنند و مابه التفاوت آن از محل افزایش قیمت بلیت جبران خواهد شد.
پس از این تصمیم ، نرخ نامه جدید بلیت پروازهای داخلی منتشر شد که طبق آن ، قیمت بلیت هواپیما از اول آبان امسال حداقل 155 دصد افزایش پیدا می کرد.
خانم شرفبافی مدیر عامل کیش ایر در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری صداوسیما مرکز کیش، گفت: شرکت های هواپیمایی افزایش 87 درصدی قیمتها را پیشنهاد داده اند که در حال حاضر منتفی شده است اما اگر در یکی دو هفته اخیر قیمت ها بالاتر رفته به علت تعطیلی ها و افزایش تقاضا بوده است.
شرفبافی افزود: اگر براساس تصمیم ستاد ملی کرونا از اول آبان از 60 درصد ظرفیت صندلی های هواپیما استفاده شود بدیهی است که قیمت بلیت هواپیما حدود 40 درصد افزایش خواهد یافت.
البته خانم مدیرعامل اگر همین الان هم سری به سایت های فروش بلیت بزنند متوجه می شوند که قیمت های بلیت هواپیما همچنان در آسمان سیر می کند.
فرزانه شرفبافی ادامه داد: منتظر دستور وزیر راه و شهرسازی پس از  توافق با سازمان هواپیمایی کشوری و کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی هستیم تا قیمتهای نهایی اعلام شود.

پرواز بلیت هواپیما
مدیر عامل هواپیمایی کیش گفت: از وزیر راه و شهرسازی و سازمان هواپیمایی کشوری درخواست کرده ایم که نگاه ویژه ای به مناطق آزاد داشته باشند و اگر از حمایت سازمان منطقه آزاد کیش و یا ستاد ملی کرونا برخوردار شویم فشار کمتری بر شهروندان و مسافران وارد خواهد شد.
مدیر عامل سازمان منطقه آزاد کیش در حاشیه مراسم کلنگ زنی مجموعه فرهنگی ورزشی نیروی انتظامی، گفت: قیمت جدیدی را شرکت های هواپیمایی ارائه کرده اند که سازمان منطقه آزاد کیش به منظور کمک به خانواده ها و رونق کسب و کار در کیش، این قیمت ها را در پروازهای کیش ایر لحاظ نخواهد کرد.
غلامحسین مظفری افزود: البته مدیرعامل شرکت هواپیمایی کیش قیمت جدیدی را به ما اعلام کرده است که پس از بررسی ، قیمتهای جدید بلیت هواپیما اعلام خواهد شد.  
 
تعطیلات و تیر خلاص
با نزدیک شدن به تعطیلات مناسبتی بلیت کیش سوار بر رخش گرانی می تازد و بهای بلیت چنان سر به فلک می کشد که پس از پایان تعطیلات نیز میلی به پایین آمدن ندارد.
اول آبان پرواز کیش به تبریز 700 هزار تومان پیش فروش می شود دوشنبه پنجم و سه شنبه ششم آبان نیز بهای پیش فروش بلیت 990 هزار تومان است !
این یعنی افزایش بهای بلیت هواپیما، اما چرا مسئولان همچنان اصرار دارند که افزایشی رخ نداده است جای سوال دارد؟!

در کیش زمینگیر شدیم
خانواده های ساکن کیش توان خروج از کیش را ندارند هرچند که در شرایط کرونا بهتر است از شهر و دیار خود خارج نشوند اما اگر سفر ضروری پیش آید با این نرخ بلیت نمی توانند سفر کنند.
سفر یک خانواده 4 نفره از کیش به تبریز بین 5 میلیون و ششصد تا 8 میلیون تومان آب می خورد آن هم اگر به قول معروف خشکه حساب کنیم.
این افزایش قیمت نیست ؟؟
تهران و بندرعباس و شیراز و اصفهان هم همین شرایط را دارد. حالا اگر، یارانه بلیت به مسیر های مناطق آزاد اختصاص یابد شاید فشار اقتصادی ساکنان این مناطق کمتر شود.  
کیش تنها مسیر هوایی و دریایی دارد و اگر مسافری تصمیم بگیرد از کیش با شناور به بندرلنگه برود و با خودرو شخصی به تبریز و مشهد و تهران سفر کند حتما باید مبلغ گزافی برای بنزین هزینه کند و اگر هزینه اقامت های بین راه و خوراک را هم به آن اضافه کنیم چه بسا از بهای بلیت هواپیما هم بیشتر می شود.         

این اسب سرکش تورم تا کجا می تازد و فشار گرانی تا کی بر  مردم تحمیل می شود پرسشی است که تنها یک جواب دارد ان شاالله در آینده نزدیک وضع بهتر می شود
کیش شهری پاک، امن و جذاب برای مسافرانی است که دستشان به دهانشان می رسد و ساکنانش که بیشتر کارمند و کارگرند و  سرمایه دار و بازاری نیستند  باید با این شرایط کنار بیایند اما تا کی و تا کجا معلوم نیست.