رونق تولید ملی | یک‌شنبه، ۱۷ آذر ۱۳۹۸

مقابله با پیری مغز - نمایش محتوای فضای مجازی

 

 

مقابله با پیری مغز

Loading the player...

دانلود

تغییر در شیوه زندگی به محافظت در برابر از دست دادن حافظه و پیری مغز منجر می شود.

داروها تنها می توانند این بیماری را به تاخیر بیندازند اما ایجاد برخی تغییرات اساسی در شیوه زندگی نتایج بسیار امیدوار کننده تری نسبت به مصرف برخی داروها دارد در واقع می توان گفت به‌جز رخدادهایی که در جبهه دارویی رخ می‌ دهد، گام‌ های ساده روزمره ‌ای- از خواب بهتر و کنترل استرس گرفته تا خواندن کتاب- وجود دارند که پژوهش ‌ها نشان می ‌دهند ممکن است خطر آلزایمر را کاهش دهند.

در اینجا 5 راهنمایی برای کمک به حفاظت مغز در برابر از دست دادن حافظه ارائه شده است. این راهکارها در کنفرانس بین المللی آلزایمر نیز مطرح شده اند:

بهبود وضعیت خواب: مطالعات بر روی بیش از 6 هزار نفر در رابطه با اختلالات خواب نشان داده است که این اختلالات بخصوص آپنه خواب با مشکلات اولیه حافظه و اختلالات خفیف شناختی همراه است که بعدها می تواند خطر ابتلا به آلزایمر را افزایش دهد. تحقیقات دیگر نشان داد که خواب ناکافی می تواند یک پروتئین رسوب ‌کرده در مغز به نام آمیلوئید را بالا ببرد که شاخص بیماری آلزایمر شمرده می‌ شود.

اگر دچار مشکلات خواب هستید، با پزشک تان مشورت کنید. اختلالات خواب بسیار شایع و بسیاری از آن‌ ها کاملا درمان ‌پذیر هستند.

ورزش دادن ماده خاکستری مغز:به سالمندان توصیه می شود اغلب به حل پازل یا جدول کلمات متقاطع بپردازند، موسیقی گوش بدهند و یا به یادگیری زبان جدید روی بیاورند چون این فعالیت ها مغز را درگیر نگه می دارد. این اثرات محافظت ‌کننده یادگیری ممکن است از دهه ‌های پیش در ابتدای زندگی شروع شده باشد.

در واقع فرایند یادگیری ارتباطات میان سلول‌ های عصبی را تقویت می ‌کند و باعث ساخته‌ شدن ذخیره شناختی می ‌شود، بنابراین هنگامی ‌که روند آلزایمر شروع می‌ شود، مغز می ‌تواند پیش از ظهور علائم، ایستادگی بیشتری در مقابل آسیب ‌ها نشان دهد.

ورزش کنید: اگرچه ورزش برای قلب مفید است اما می تواند مجموعه ای از عوامل آسیب رسان به مغز را مانند فشار خون بالا، دیابت، کلسترول بالا و ... را کنترل کند. بهتر است هر چه زودتر فعالیت جسمی را شروع کنید؛ یک بررسی عادات 3 هزار و 200 فرد جوان را برای 25 سال پیگیری کرد و نشان داد افرادی که کمترین میزان فعالیت جسمی را دارند، هنگام رسیدن به میانسالی بدترین وضعیت شناختی را نشان می ‌دهند. رفتارهای نشستنی مانند تماشای تلویزیون نقشی در این مورد ایفا می ‌کردند.

به بهداشت روانی خود اهمیت بدهید: افسردگی در اواخر عمر یک عامل خطر عمده برای ابتلا به آلزایمر محسوب یم شود. محققان دانشگاه هاروارد در یک بررسی که بیش از 8 هزار سالمند را برای بیش از یک دهه دنبال کرد، دریافتند که تنهایی نیز زوال شناختی را تشدید می ‌کند. استرس نیز برای مغز بد است. مسئله فقط تجربه کردن استرس نیست که همه ما آن را داریم- بلکه مسئله چگونه کنار آمدن با استرس است. غصه خوردن بر سر رویدادهای استرس ‌زا، برای مثال اثرات زیان ‌بار بر سلول‌ های مغزی را تداوم می ‌بخشد.

تغذیه سالم داشته باشید: رژیم غذایی غنی از میوه‌ ها و سبزی ‌ها و کاهش دادن میزان چربی و قند برای شریان‌ هایی که جریان خون مغز را تامین می‌ کنند، خوب هستند. دیابت نوع 2، نوعی از دیابت که با افزایش وزن مرتبط است، خطر زوال عقل در سنین بالا را افزایش می ‌دهد