جهش تولید | پنج‌شنبه، ۷ اسفند ۱۳۹۹

تجهیز باند جنوبی فرودگاه بین المللی کیش به فناوری روز روشنایی - نمایش محتوای خبر

 

 

تجهیز باند جنوبی فرودگاه بین المللی کیش به فناوری روز روشنایی

تجهیز باند جنوبی فرودگاه بین المللی کیش به فناوری روز روشنایی

مدیرعامل شرکت توسعه و مدیریت بنادر و فرودگاه‌های کیش از تجهیز باند جنوبی فرودگاه بین المللی کیش به سیستم روشنایی سطوح پروازی خبر داد.

به گزارش خبرگزاری صداوسیما مرکز کیش، علی عرب با بیان اینکه اجرای طرح روشنایی باند جنوبی تاکنون ۶۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشته است، افزود: کابل کشی، نصب چراغ‌های کفی باند، کفی تاکسی وی و نصب رگلاتور‌های جریان ثابت در حال انجام است و در آینده نزدیک نیز به طور کامل به بهره برداری می‌رسد.

وی افزود: مجهز شدن باند جنوبی فرودگاه جزیره کیش به روشنایی سطوح پروازی رده بندی ۲ (CAT II) در کمک ناوبری بخش بصری به خلبان برای هدایت هرچه بهتر هواپیما هنگام شرایط جوی نا مساعد فرودگاه، رطوبت بالای هوا و هدایت درشب اهمیت بسزایی دارد.

مدیرعامل شرکت توسعه و مدیریت بنادر و فرودگاه‌های کیش، نصب چراغ‌ها در وسط باند، چراغ‌های منطقه تماس چرخ‌های هواپیما، چراغ‌های وسط تاکسی وی‌های ارتباطی، چراغ‌های تقرب و توقف را از جمله اقدامات این شرکت برای بهبود وضعیت فرودگاه بین المللی کیش برشمرد.

عرب با اشاره به اجرای سیستم روشنایی پیشین در رده بندی ۱ (CAT I) افزود: رده بندی ۱ فاقد این امکانات ذکر شده است و خلبان تنها به سیستم خط کشی متکی بود، اما در حال حاضر چراغ‌های این باند از نوع هالوژن و محصول یک شرکت اروپایی است که از بهترین تولید کنندگان چراغ‌های سیستم روشنایی روز دنیا است.

وی با بیان اینکه سیستم روشنایی precision approach مانند راهنما عمل کرده و خلبان را به سمت خط مرکزی باند هدایت می‌کند افزود: این چراغ‌ها به رنگ سفید و قرمز به صورت یک جهت است و ۱۵۰ عدد درخط وسط باند و ۴۰ عدد در هریک از خطوط کناری (Cross baro) عمود بر محور این چراغها، در فاصله ۱۵۰ و ۳۰۰ متری قبل از آستانه باند نصب خواهد شد که برای نصب این چراغ‌ها فضایی حدود ۹۰۰ متر طولی نیاز می‌باشد.

مدیرعامل شرکت توسعه و مدیریت بنادر و فرودگاه‌های کیش همچنین تفاوت سیستم CAT II یا همان رده بندی ۲، با سیستم پیشین (CAT I) را در تعداد چراغ‌های کمکی عنوان کرد و گفت: چراغ‌های side row قبل از آستانه باند از فاصله ۳۰۰ متری تا ابتدای باند به رنگ قرمز در دو طرف چراغ‌های سنتر لاین سیستم اپروچ نصب می‌شود.

علی عرب گفت: با نصب و اجرای سیستم روشنایی سطوح پروازی رده بندی ۲ (CATII) در باند جنوبی فرودگاه بین المللی کیش استاندارد سیستم روشنایی باند فرودگاه بین المللی کیش همتراز با فرودگاه‌های سطح یک کشور خواهد شد.

وی افزود: با بهره برداری کامل از این طرح، قابلیت پرواز در فرودگاه بین المللی کیش در طول شب، پرواز با دید کم و شرایط مه گرفتگی نیز ارتقاء خواهد یافت.