اقتصاد مقاومتی؛ تولید - اشتغال | شنبه، ۵ اسفند ۱۳۹۶

بچه های جزیره - نمایش محتوای تلویزیون

 

 

بچه های جزیره

Loading the player...

تهیه کننده و کارگردان:یزدان قاسمی

نویسندگان:نوشین نوری،مریم تاج

مجریان:سپیده جان نثار،وحید جعفری

عروسک گردان:مریم شادمان

قصه گو:مریم سلیمانیان

داستان سرا:رضا فیاضی

این برنامه با زبان کودکانه و در قالب نمایش عروسکی سعی در بیان مفاهیم آموزشی و تربیتی و پرداختن به نیازهای عاطفی ومهارتهای زندگی در رده سنی کودکان وخردسالان دارد..

آیتم های برنامه شامل:نمایش دستکشی، انگشتی و عروسک لاکی ،گزارش از فرهنگسرا و سالن های ورزشی،وله،کارتون ،موسیقی و سرود ، میان برنامه با رویکرد آموزشی (کاردستی،اوریگامی، نقاشی و... )،قصه گویی و آیتم نمایش می باشد.

ارتقای ادب،اخلاق و رفتارکودکان، تقویت روحیه مشارکت و خدمت به دیگران،ارتقای آگاهی وعلایق کودکان به عقاید و ارزشهای دینی و ... از اهداف مهم این برنامه می باشد.

مهارت های کتابخوانی ،صبر و پرهیز از عجله،شاد وخنده رو بودن،حفاظت از محیط زیست،رازداری،بازی با دوستان،پرهیز از تمسخر،مسئولیت پذیری،مشورت کردن با بزرگترها.،کنترل خشم،پرهیز از تهمت زدن،وعدم خود کم بینی و سایر آموزه هایی که به تربیت و خود ساختگی کودکان کمک می کند از موضوعات برنامه می باشد.

امروزه با پیشرفت تکنولوژی تفریحات کودکان نسبت به تفریحات کودکان چند دهه قبل تغییرات بسیار زیادی داشته . اکثر کودکان به جای بازی با دوستانشان مشغول بازی های کامپیوتری و دیدن برنامه کودک و انیمیشن ها هستند. پدر و مادر ها نیز بخاطر مشغله ی کاری ترجیح می دهند که کودکشان مشغول دیدن کارتون باشد تا اینکه مزاحم کار آنها شود. كارتون به عنوان يك هنر توانسته چه از نظر شكل ظاهري و چه ارتباطي با كودك ارتباط برقرار كند. البته اين ارتباط يكسويه است و اين مسئله سبب شده تلويزيون كودك را به عنوان گيرنده منفعل پيام درآورد. خصوصاً كارتون‌هاي تلويزيوني كه بيشترين تأثير را در كودك دارند و او بيشترين آموزه‌ها را از كارتون‌هاي تلويزيوني دارد.

آنچه مهم است اين است كه سازندگان فيلم‌ها و كارتون‌هاي تلويزيوني چه اهدافي را دنبال مي‌كنند و كودك چه موضوعاتي را از اين كارتون‌ها آموزش مي‌بيند. زيرا كودكان در سن شكل‌گيري شخصيت قرار دارند و ذهنشان بيشتر از بزرگسالان در حال شكل‌گيري با موضوعات پيرامون است. بنابراين اين خانواده‌ها و رسانه‌ها و تلويزيون هستند كه بايد اهداف تربيتي كودكان را در نظر بگيرند. بخصوص وقتي كه كودك مشغول تماشاي تلويزيون شده و اهداف اصلي و حاشيه‌اي آن را بيش از پيش برداشت مي‌كند، رابطه برقرار كردن، كمك كردن، مشاركت گروهي در انجام كارها، تقسيم وظايف و ايفاي نقش از جمله موارد آموزشي است كه كودكان ياد مي‌گيرند لذا اگر برنامه‌هاي تلويزيوني ويژه كودكان جذابيت داشته باشد ولي كودك از هيجانات محتواي آنها چيزي به دست نياورد و حتي تأثير منفي از آنها بگيرد مسلماً كودك رشد ذهني مناسبي را از تماشاي اين كارتون‌ها دريافت نمي‌كند.

سال تولید: زمستان 96