« بازگشت به تغذیه

رژیم غذایی متعادل

ترکیب دیدها نمایش مسطح نمایش درختی
موضوعات [ قبلی | بعدی ]
رژیم غذایی متعادل
پاسخ
۱۳۹۵/۰۲/۷ ۱۲:۳۶
چاقي و اضافه وزن مشكل شايع اين روزگار است و افراد زيادي از كودك و جوان گرفته تا ميانسال و سالمند با آن دست به گريبان هستند. چاقي نه‌ تنها سلامت افراد را به خطر مي‌اندازد، بلكه از نظر ظاهري هم دردسرساز است.
رژيم غذايي متعادل بايد شامل همه گروه‌هاي غذايي يعني نان و غلات، ميوه، سبزي، گوشت و حبوبات، شير و لبنيات و سهم كمي از روغن‌ها و چربي‌ها باشد.
مواد قندي سوخت اصلي سيستم عصبي محسوب مي‌شود و به همين دليل حذف نشاسته و مواد قندي از رژيم غذايي موجب بروز عوارضي مانند افسردگي، ريزش مو و حتي كم‌خوني مي‌شود.
اگر براي لاغرشدن فقط از گروه سبزيجات استفاده كنيد نيز با عوارضي مانند كمبود پروتئين، كمبود آهن و B12 روبه‌رو مي‌شويد. بنابراين استفاده از رژيم‌هاي تك‌خوري 100 درصد اشتباه است.
رژيم اصولي كاهش وزن همراه با ورزش، بهترين شيوه لاغرشدن است.
امروزه انواع داروهاي گياهي و شيميايي براي لاغرشدن در بازار موجود است؛ اما بايد دقت داشته باشيد هيچ‌يك از داروهاي گياهي به طور مستقيم چربي‌ها را از بين نمي‌برد و فقط اشتهاي فرد را كاهش مي‌دهد.
غذا را خوب بجوید
یکی از موثرترین راهها برای کاهش وزن، جویدن زیاد غذا است. محتویات بشقاب خود را به قسمت های کوچکی تقسیم کنید. بد نیست ۲۰ دقیقه از وقت تان را برای میل غذا در نظر بگیرید، تا خود را به آرام جویدن غذا عادت دهید. با این روش، از غذا خوردن نیز لذت بیشتری خواهید برد.
خواب بیشتر، وزن کمتر را نتیجه می دهد
هنگامی که خواب جایگزین فعالیت های بیهوده شود، گرسنگی به سراغ شما نمی آید. شما با خوابیدن، تا شش درصد کمتر کالری مصرف می کنید. همچنین، نتایج تحقیقات حاکی از این موضوع هستند که خواب، باعث کم شدن اشتها می گردد.
 سوپ را فراموش نکنید
خوردن سوپ یکی از راههای کم کردن وزن است. سوپ ِ حاوی گوشت و یا مرغ، همراه با سبزیجات تازه و یا یخ زده، علاوه بر اینکه می تواند پیش غذای لذیذی باشد، باعث فرو نشاندن اشتها نیز می گردد. البته سوپ های خامه ای به علت داشتن مقادیر زیادی چربی و کالری، از این امر مستثنا هستند.
 چای سبز بنوشید
نوشیدن چای سبز استراتژی خوبی برای کاهش وزن است. برخی مطالعات نشان می دهند که چای سبز روند سوزاندن کالری را در بدن سرعت می بخشد. پس، از مصرف این نوشیدنی با طراوت و بدون کالری غافل نشوید.
آدامس بجوید
جویدن آدامس نعنایی بدون شکر بهترین گزینه برای جلوگیری از مصرف میان وعده های پر کالری است. همچنین جویدن آدامس به سیستم گوارشی کمک کرده و هضم غذا را آسانتر می کند. می توانید هنگام غذا پختن، تلویزیون دیدن و حتی در مهمانی ها برای جلوگیری از خوردن تنقلات، خود را با جویدن آدامس سرگرم کنید.
پنج وعده غذایی میل کنید
با میل کردن پنج وعده غذایی کوچک، دیگر خود را با تنقلات و میان وعده های ناسالم سیر نخواهید کرد. ساعت خاصی را برای سرو کردن غذا در نظر بگیرید و هیچ کدام از وعده ها (بخصوص صبحانه) را از دست ندهید.
کاهش نمک
نمک زیاد باعث تجمع مایعات در بدن شما می شود و در نتیجه موجب نفخ نیز می شود
در این نوع رژیم غذایی شما با توجه به سلامت جسم، سن، نژاد و شرایط پزشکی خود، میزان نمک یا سدیم بدن را به2300 تا 1500 میلی گرم، در روز کاهش می دهید. از برخی از روش های کم کردن نمک از غذا عبارت است از:
- غذاهای کم یا بدون نمک را انتخاب کنید
- مراقب غذاهای شور، دودی و یا بو داده باشید
- غذاهای فرآوری شده اغلب حاوی نمک بالایی هستند
ماست بخورید
فرآورده های لبنی کم چرب یا بدون چربی، منابع خوبی از کلسیم و پروتئین هستند که به تنظیم فشار خون بسیار کمک می کنند. سعی کنید که هر روز 3 وعده لبنیات مصرف کنید. ترجیحا از پنیر و ماست های کم چرب و یا بدون چربی و دوغ یا شیر 1 درصد چربی استفاده کنید. ماست یخ زده کم چرب هم مفید است. هر واحد لبنیات شامل 1 فنجان ماست یا شیر و یا یک تکه کوچک پنیر اندازه یک قاشق غذاخوری است.
0 (0 آرا)